torstai 24. helmikuuta 2011

Verkkopalaverin 17.2. muistio

Viime viikon torstaina pidettiin parin tunnin verkkotapaaminen blogioppaan eteenpäintyöstämiseksi. Tässä kooste tapaamisessa läpikäydyistä asioista:

Paikalla olivat koordinaattorit Joanna ja Anna, Antti S., Riitta, Leena, Lotta, Tiina ja Johanna.

  • Lyhyellä kuulumiskierroksella ei tullut oppaan tuottamisen ydinryhmän jäseniltä mitään ihmeellistä esiin, Joanna ja Anna kertoilivat oppaan tilanteesta ja erityisesti mahdollisista oppaan rakenteellisista muutostarpeista. Esiinnousseita muutosehdotuksia löytyy kootusti tähän blogiin perustetulta muutossivulta - sivua voi käydä muokkaamassa ja on suositeltavaakin oppaan tuottamisprosessin loppua kohden lisätä itselle mieleen tulevat muutosehdotukset ko. sivulle, jotta ne löytyvät koostetusti jostakin! Mikäli et pääse muokkaamaan sivua, pyydä oikeudet Joannalta. Rakenteelliset muutokset toteutetaan viimeistään blogioppaan päätöstapaamisessa, ehkä jo siihen mennessä (siksi myös kommentit ehdotuksista ovat tervetulleita).

  • Puhetta kuulumiskierroksella oli myös siitä, että oppaalle olisi hyvä pyytää nyt loppuvaiheessa testilukijoita, jotta ehtisimme vielä saada palautetta. Kuka tahansa voi pyytää hyviä testihenkilöitä vilkaisemaan opasta sillä silmällä, että löytyykö siitä kaikki tarpeellinen. Lisäksi voi hyödyntää palautelomaketta blogin testilukemisen tukena, voi helpottaa lukijaa. On tietysti huomioitava, että oppaaseen on tulossa vielä muutama isompi rakenteellinen muutos loppua kohden, niistä ehkä kannattaa myös vinkata testilukijalle ennen kuin hän arvioi opasta. Toisaalta aikaa ei ole enää kovin paljon ennen kuin oppaasta otetaan ITK:hon mennessä printtiversio, joten on hieman haastavaa ehtiä saamaan testilukijoilta kommentteja, ne pitäisi melkein saada viimeistään viikolla 10 (viikon 11 maanantaina 14.3. on todennäköisesti blogioppaan tuotannon päätöstapaaminen, jolloin vielä ehditään tekemään muutoksia oppaaseen kommenttien perusteella).

  • Riitta Suominen alusti kuulumiskierroksen jälkeen blogien käyttöön liittyvistä viestinnällisistä näkökohdista. Useita tärkeitä asioita nousi esiin, jotka varmasti auttavat vielä oppaan loppuviilauksissakin. Tässä koostetta:

    • Blogioppaan tuotantoprosessi on oikeastaan kuin minkä tahansa oppikirjan tuotantoprosessi, jossa on useampi kirjoittaja mukana, tosin tämä prosessi eroaa sillä tavoin ns. perinteisemmän oppikirjan tuotantoprosessista, että tällä ei ole yhtä selkeää alkua ja loppua (wikin on tarkoitus elää ydinryhmän tuotantoprosessin jälkeenkin eikä opas siinä mielessä tule valmiiksi). Toisaalta myöskään kirjoittajat eivät kirjoita selkeästi kukin omia osioitaan oppaasta, vaan kantavana ajatuksena on se, että kaikki editoisivat ja parantaisivat kaikkia tekstejä. Toki kirjoittajien sisällöllinen asiantuntemus hieman jakaa sitä, mitä kukakin kirjoittaa ainakin enimmäkseen. Kiinnostavaa prosessissa on se, miten paljon toisten kirjoittaman tekstin muokkaamista tapahtuu - tämähän on koettu haastavaksi myös vuosi sitten toteutetun Viisautta wikin tekoon -oppaan tuotantoprosessissa.

    • Jere Majava on tuonut esiin hyvin terävän havainnon - bloggaaminen voidaan nähdä opetteluna julkiseen keskusteluun. Ehkä juuri siksi blogitekstien kommentointi onkin koettu haastavana (Lotta toi esiin tuntemansa aloittelevan bloggaajan kokemuksia siitä, että kirjoitusten tuottaminen on vielä helppoa, mutta kirjoituksiin tuleviin kommentteihin vastaaminen on jo paljon haastavampaa). Meidän kulttuurissammehan ei ole mitenkään vahvoja perinteitä julkiseen keskusteluun, mutta blogit tarjoavat hyvän tavan opetella siihen.

    • Blogia käyttöönotettaessa osana vaikkapa organisaation viestintää, olisi hyvä miettiä, mitä roolia blogi näyttelee suhteessa esim. organisaation perinteisiin yksisuuntaisiin webbisivuihin. Blogin voidaan ajatella mm. rikastavan, kaksisuuntaistavan, epämuodollistavan, tuovan persoonallista ääntä, arkikielellistävän, minä-muotoistavan organisaation viestintää. Blogi edustaa eri genreä kuin perinteinen webbisivu. Blogi voi auttaa luomaan yhteisen kielen vaikeidenkin asioiden käsittelyyn (vrt. virallinen kieli ja vapaamuotoinen kieli jolla asioista puhutaan).

    • Blogin tehtävää voi pohtia oppaan "Blogin käytön aloittaminen" -osiossa hieman lisää. Kannattaa miettiä mm. siltä kannalta, onko blogin tehtävänä tavoitella julkisuutta, ja jos, niin miksi? Mikä blogissa on keskeinen asia sen tuottajatahon kannalta. Näillä asioilla on merkitystä tuotettavan blogitekstin kannalta. On myös hyvä pohtia, minkälaisissa asioissa blogi toimii ja minkälaisissa ei. Oppaassa onkin tuotu jo esiin hieman pohdintaa blogin suhteesta muihin some-välineisiin kuten vaikkapa Twitteriin ja Facebookiin, mutta tätä pohdintaa voisi syvällistää vielä. Oikeastaanhan blogiteksti voidaan nähdä juuri siemensisältönä, jonka on tarkoitus synnyttää keskustelua ja jatkojalostamista muissa välineissä tai blogitekstin kommenteissa. Toisaalta on otettava myös huomioon, että joku saattaa käyttää blogia vain kirjoittaakseen kirjoittamisen ilosta enemmän päiväkirjatyyppisesti, vaikka toiselle se olisi tärkeä keskustelukanava. Ehkä oppaaseen kannattaisikin ottaa hieman enemmän mukaan katsausta blogin käytön historiaan, Viisautta wikin tekoon -oppaassakin tällaisen historiakatsauksen mukaan ottaminen hieman ehkä selkiytti sitä, mikä wiki on. Eli blogithan ovat alkujaan olleet linkkikokoelmia ja muuttuneet siitä verkkopäiväkirjoiksi jne. Voisiko Jere tuottaa tästä katsauksen oppaaseen?. Katsokaa myös Rebecca Bloodin katsaus blogien historiasta, Sedis Blogista löytyvä historiakatsaus sekä Ennen ja nyt - historian tietosanomat -artikkeli.

    • Kun mietitään blogioppaamme tuotantoprosessia, siihen sisältyvät myös kaikki perinteiset sisällöntuotannon ongelmat jotka kulminoituvat siihen, miten kirjoittaa ja kertoa asioista ja tuodaan asioita esiin. Eli millainen oppaan tulee viime kädessä olla? Tällä hetkellä opas on hyvin oppikirjamainen kieleltään, siitä puuttuu jossakin määrin persoonallinen sävy. Persoonallista sävyä oppaaseen voidaan saada tuotua vaikkapa sillä, että koetetaan havainnollistaa asioita paremmin ja kirjoittaa syvällisemmällä tasolla mitä nyt on tehty (eli enemmänkin käsitelty asioita mekaanisesti tai listattu niitä). Oppaassa voidaan koettaa avata enemmän näitä nyt vain listattuja asioita, lisätä joukkoon tapausesimerkkejä, havaintoja, pohdintoja jne. Erityisesti juuri tapausesimerkit oikeista blogeista voisivat olla toimiva, näitähän on jo alusta asti oppaaseen toivottu ja niitä jonkin verran siinä onkin. Tapausesimerkkejä olisi hyvä avata hieman enemmän kuin vain lisätä linkkejä blogeihin. Tietenkin täytyy pitäytyä hyvissä esimerkeissä :) Esimerkkiblogeja kuvaamalla ja analysoimalla voidaan tuoda myös esiin erilaisia asioita, mitkä tekevät jostakin blogista hyvän tai jostakin esiinnostetusta esimerkistä onnistuneen, tämähän riippuu monesta asiasta eikä ole yksiselitteisesti hyvän blogin määritelmää.

    • Otsikoita voidaan oppaassa koettaa muotoilla hieman värikkäämmiksi, nyt ne ovat kovin samantyyppisiä rakenteellisesti - tämä Riitan havainto on hyvin paikkaansapitävä!

    • Verkosta löytyy paljon aloitettuja blogeja, joiden kirjoittaminen on jäänyt kesken - miten lopettaa blogi tyylikkäästi? Tai blogin aloittaminen määräaikaisena? Näistäkin asioista voisi oppaaseen ottaa mainintaa.


Riitan alustuksen pohjalta syntyi hyvää keskustelua, täydentäkää muut ihmeessä tätä kirjoitusta kommentoiden jos unohdin jotakin olennaista!

Loppuaika verkkopalaverista käytettiin jälleen yhteiseen työstämiseen. Toivoisin, että oppaan eri osioiden vastuutahot voisivat itse tähän täydentää vaikka kommentteina lyhyesti omia huomioitaan vastuualueiltaan - missä mennään ja mitä on tarkoitus tuottaa. Vastuualuelista jälleen kertauksena:

- Antin vastuulla on erityisesti opetus/opiskelunäkökulma.
- Riitta keskittyy aikataulunsa puitteessa (verkko)viestintänäkökulmaan ja auttaa viimeistelyvaiheessa.
- Lotalla on työn alla osioita sisällöntuottamisesta ym.
- Tarmo ja Elias voisivat laittaa lyhyesti tekijänoikeuksista/tietoturva-asioista (esim. linkkejä muualle).
- Leena voi ottaa vastuuta niistä, mistä tekstiä puuttuu, erityisesti projektihumppa ja muut harrastukset.

Lisämainintoina ainakin se, että HAMK on tuottanut tekstiä mikroblogeista, tekstille vaan ei löytynyt luontevaa sijoituspaikkaa, joten minä lisäilen tekstin tässä pikapuolin oppaaseen sopivaan kohtaan (saattaa olla, että joudutaan luomaan jo uusi sivukin oppaaseen). HAMKilta pyydetty myös tekstiä mobiilibloggaamisesta. Anne osallistuu opetuskäyttö-osion muokkaamiseen, samoin blogien käytöstä hanketyössä luvassa jotakin Annelta.

Muistin myös, että perusosio webbituottamisesta puuttuu vielä, joka oli ajatus ottaa mukaan. Sitä varten melkein mietin, että perustaisin Wikikirjastoon oman osionsa aihealueelle. Sellainen siis, missä tuodaan esiin näkökohtia liittyen ladattavien kuvien tms. kokoon ja tietoa tekniseltä kannalta siitä miten mitkäkin asiat vaikuttavat siihen miten raskaita sivut ovat käyttää tms.

Meillä tosiaan on enää yksi tunnin mittainen verkkotuotantosessio niille jotka kokevat tarvitsevansa (ks. edellinen blogikirjoitus) ja päätöstapaaminen maaliskuun puolivälissä - siinä mielessä aikaa ei ole enää paljon. Pyritään tekemään opas niin hyvin kuin suinkin versioonsa 1, mutta muistetaan myös, että opas jää keskeneräiseksi edelleen senkin jälkeen, ja se on tarkoituskin. Ehkä hieman keskeneräinen opas myös houkuttaisi jatkossa enemmän muokkaamaan sitä?

Pakkasterkuin,
Joanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti